Home

pinsesprint logo til hjside
Tillægsregler                    Tilmelding via DASU kalenderen            Samarbejdspartnere       Presseakkreditering                Deltagerliste         Resultater         
pinsesprinttillrgl web          dasupictilm     sponsorside sprint 1 side copy          Presse             Pinse rallysprint 2016 delt       resultater copy                       
Der er fri start for sjællandske og udenlandske kørere  - se tillægsreglerne

alle de sjove motorsportsoplevelser - meld dig ind i HAMK  - Ring til kassereren på:  2361 6608 
Eller send en mail
med navn, adresse og telefonnummer til: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Samarbejdspartnere / Sponsorer
lindtek  bogeskov copy  Rallyinfo toplogo    mejer 
gedvedlogo   logotilhjside 205 01px copy  Anderup dynamisk logo CMYK  house of denmark  cid 870C072F 8837 4E0E 8402 1270A7FFEACEefif

 

Hvad er rally
Kom godt igang
Er det dyrt

Klubrally
Klubrally er begynderdisciplinen indenfor rallysporten og køres typisk på industriarealer og parkeringspladser med kegler som forhindringer. Kravene til udstyr er meget
begrænsede. Fortsættelsen er minirally, hvor der som en forberedelse til "rally" køres hurtigere hastighedsprøver, men stadig på industriarealer, parkeringspladser og enkelte veje, dog uden ret mange kegler.

Rally
Næste trin på rallystigen hedder rally og køres hovedsageligt på afspærrede offentlige veje og lignende.
Rally er inddelt i to discipliner: Rally og Danmarksmesterskabs-rally (DM), hvor kravene til deltagernes licens og bilernes sikkerhedsudstyr er meget forskellige fra kravene i klubrally.

Rallysprint
Der arrangeres også show lignende rally, der afvikles som rundbaner, kaldet rallysprint.

Hvordan kommer jeg i gang med rally?
Inden du kan få lov til at køre løb, skal du igennem et klubrallykursus, som består af teori og praksis. De fleste klubber der arrangerer klubrally afholder også kurser - som regel i foråret inden turneringerne begynder, men også i løbet af sæsonen. Her er der hjælp at hente fra rutinerede kørere, som gerne vil lære fra sig. Klik her og se, hvornår der er et kursus i nærheden af dig? Klubberne arrangerer også klubrallykurser efter behov.

Når du har fået din klubrallylicens, så er der rig lejlighed til at køre løb overalt i landet.

Kontakt en af DASU’s klubber for at komme videre. Du kan se i DASU's løbskalender, hvilke klubber der arrangerer løb.

Er det ikke dyrt og kræves der særligt sikkerhedsudstyr?
Man kan deltage i en hvilken som helst almindelig bil. Det viser sig dog ofte, at deltagerne har trang til at lave forbedringer. De "frivillige" omkostninger overstiger langt, hvad det krævede udstyr koster.
Hvor dyrt det skal være afhænger helt af dine egne ambitioner. Du kan deltage i en klasse for standardbiler på klassede dæk - dvs. at alle kører på samme dækmærke - så har du godt styr på omkostningerne.

Der stilles kun krav om at deltagerne skal anvende en godkendt styrthjelm. Bilen skal desuden som minimum udrustes med en nødhjælpspakke, en 2 kg ildslukker samt almindelige sikkerhedsseler og en advarselstrekant.

Der stilles ikke krav om sikkerhedsbur eller styrtbøjle.

Hvad er vejsport
Kom godt i gang
Krav til bilen ?

Bilorientering
Den rigtige måde at begynde på for den der kan lide konkurrence i bil, men ikke rigtig race. Alle biler under 3500 kg kan bruges. Det eneste udstyr der er nødvendigt er kuglepen, lineal og måske en plade til køreordren.
Man kører to i bilen – kører og observatør.

Se mere under menuen "Vejsport"
Økonomiløb
Økonomiløb foregår på landevej i almindelige biler. Det drejer sig om at spare mest muligt på de dyre dråber, men en bestemt rute og tidsplan skal overholdes.
Et økonomiløb strækker sig som regel fra 250 til 800 km, og der køres under meget afvekslende forhold i både by og på landevej, men mest på snoede biveje.
Se mere under menuen "Vejsport"
Pålidelighedsløb
I pålidelighedsløb er der primært lagt vægt på, at en given rute gennemkøres med en bestemt gennemsnitshastighed, sekundært at den givne rute findes ved hjælp af kort og rutebog.
Løbsruten består af flere etaper, der afgrænses af opgivne tidskontroller.
Se mere under menuen "Vejsport"

Hvordan kommer jeg i gang ?
I DASU er det samme udvalg der tager sig af bilorientering, økonomiløb og pålidelighedsløb. De tre sportsgrene er det rigtige for dem, der kan lide konkurrence i bil, men som ikke ønsker race som sådan.

Kontakt HAMK's vejsportsudvalg for at høre nærmere: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 


 
 

Et er nemt at komme i gang.
Fælles for de tre sportsgrene er, at det er utroligt nemt at komme i gang med: Du kan køre i din standardbil; du skal ikke have styrthjelm, køredragt og den slags og du behøver heller ingen særlige forudsætninger for at løse licens.

Hvad er baneløb
Nemt at komme i gang ?
Hvor starter man ?

Asfaltbanesport
Motorløb på asfaltbaner køres i både standardbiler og formelracere. Bilerne er delt op i klasser alt efter motorstørrelse og om de er tunede eller ej.

Læs mere om asfaltbanesport her.
Offroadbanesporten
Offroadsporten køres på baner med varieret underlag, som f.eks. asfalt og grus.
Rallycross er den ypperste klasse med racerbiler med op mod 500 hk.

Folkerace er en rigtig "folkesport", hvor de fleste har en chance for at være med.

Crosskart kan kort beskrives som gokartrace på offroadbaner.

Læs mere om offroadbanesport her.

Hvordan kommer jeg i gang med banesport?
Uanset hvilken klasse du vil køre indenfor banesporten, skal du have en licens.

For at løse licens skal du bestå en teoretisk og en praktisk prøve.
Du kan køre crosskart fra det år, du fylder 7, folkerace fra det år, du fylder 14 år og en række asfaltklasser fra det år, du fylder 15 år.
Rallycross kan du køre, fra du er 15 år.
Læs mere om licens- og alderskrav i reglement 5, tillæg C.

Kontakt en af klasserepræsentanterne, asfalt eller offroad, eller en af DASU’s klubber for at komme videre. Du kan se i kalenderen, hvilke klubber der arrangerer løb.

Hvor starter man ?
En af de billigste måder at køre løb på er Youngtimer, hvor bilerne er standardbiler, der skal være mindst femten år gamle.
Kontakt en af klasserepræsentanterne, asfalt eller offroad, eller HAMK for at komme videre.

facebook icon